Xpider & wat de Sociale Media voor uw bedrijf wel / niet kan betekenen

Grote bedrijven kunnen er niet meer omheen: consumenten Twitteren, Facebooken en Instagrammen enz. er lustig op los. Om als bedrijf de consument te kunnen bereiken die regelmatig 1-3 uur per dag op de sociale media verblijft is er maar één optie over: meedoen in de wereld van social media.

Voorbeelden waar de sociale media eventueel van toegevoegde waarde kan zijn (maar dat vergt wel wat van uw organisatie, u moet zich er als bedrijf dan actief en 24/7 mee bezig houden):
 Mond-tot-mond reclame kan zich via de sociale media veel sneller en wijder verspreiden. Mede
   dankzij die digitale ‘vrienden’....deze moeten dan echter wel verzameld worden.
 Gericht adverteren via sociale netwerken als Facebook en precies de doelgroep op persoonlijke
   manier benaderen, werkt vaak vele malen effectiever dan een folder in de bus.
 De tijd van enquêtes voor klantonderzoek is voorbij, maak gebruik van social media analyses.
   Deze zijn met de juiste social media software makkelijker en goedkoper uit te voeren en
   voorkomen “politiek correcte” antwoorden.
 Eén op één klantenservices via de telefoon waar constant dezelfde vragen worden beantwoord
   is vaak verspilling van tijd en geld. Via de sociale media helpen klanten elkaar en zijn eerder
   gegeven antwoorden op vragen te raadplegen. Dit verlaagt de druk op uw klantenservice.


De Social Media en kleine bedrijven/ondernemingen
Waarom is een Facebook-bedrijfspagina vaak verspilde moeite voor kleine ondernemingen en zelfstandigen? Heel simpel: de social media zijn meer gericht op mensen dan op bedrijven.
Wist u dat elke keer dat u inlogt op Facebook, er gemiddeld zo’n 100 berichten zijn om u te laten zien? Facebook filtert en sorteert deze; berichten van mensen scoren daarbij hoger dan die van bedrijfspagina’s. Als klein bedrijf gezien worden lukt dan alleen nog via de betaalde advertentie-optie van facebook..waar u overigens verder nogal weinig grip op heeft.  Bovendien heeft het voor veel kleine bedrijven vaak geen toegevoegde waarde, tenzij dit als echt verkoopkanaal wordt gebruikt..door de mensen naar uw website te lokken. Maar ook dan moet u zorgen dat u een hele schare "volgers" krijgt en dat is vaak erg moeilijk als uw bedrijf niet al bekend is via andere media, want met een bedrijfspagina kunt u geen mensen uitnodigen.
Bovendien vergt het veel inspanningen om de sociale media goed te onderhouden en vooral... up-to-date houden!, anders lopen de eventuele vergaarde bezoekers weer snel weg.
En dan is er ook nog altijd de vraag of de klant u niet ook gewoon via uw (goed verzorgde) website weet te vinden.


Wat willen uw contacten? Aandacht en persoonlijke uitnodigingen!
Waar ging het ook alweer om bij Facebook? Mensen verbinden. Uw diensten of producten verkoopt u vooral via uw netwerk. Waarom werkt dat zo goed? Door het persoonlijk contact. Interactie. Dat betekent dat je niet alleen praat, maar ook luistert.
Dat geldt ook op Facebook. Technisch gezien kan een bedrijfspagina op Facebook bijvoorbeerd geen mensen uitnodigen, feliciteren of reageren op berichten. Als persoon kunt u dat wel. Dus wat raden we vaak aan? Kies ervoor om uw persoonlijke profiel ook te gebruiken voor uw zakelijke contacten. Plaats hier berichten die relevant zijn voor uw netwerk.


Een voorbeeldje voor kleine(re) bedrijven
Misschien een gek voorbeeldje. Wij van Xpider zijn ook niet actief te vinden op de Sociale Media. Wij zien geen meerwaarde voor ons bedrijf. Wij stoppen de energie en moeite van het onderhouden liever in persoonlijk contact en andere kanalen om u te bereiken.  Ouderwets? nee een kwestie van slim omgaan met de Sociale Media...en het juist inschatten van kansen.

Bovenstaande leidt maar tot een duidelijke conclusie. Het is niet altijd gezegd dat e.e.a. meerwaarde heeft voor uw bedrijf. Laat u adviseren door ons. Wij hebben een nuchtere kijk op dit soort zaken.

  • Xpider01
  • Xpider02
  • Xpider03
Burgemeester de Voslaan 3
1647 BJ Berkhout
Noord Holland
Email
Telefoon
Sociale media
K.v.K. 36043754 - Hoorn
Disclaimer / Verantwoording
Navigatie Sitemap Xpider
Copyright © - Xpider
Algemene voorwaarden van onze diensten
Xpider Webdesign & Grafische Vormgeving